Vites kutularında hangi dişliler kullanılır?

Moment ve dolayısıyla kuvvetlerin vites kutularında küçük tutulabilmesi için, diferansiyelden sonra devir sayısı azaltan bir dişli kutusu yerleştirilmektedir. Bu amaçla bir çift düz dişli ya da planet dişli mekanizması kullanılmaktadır.

Vites kutularında hangi tür dişliler kullanılır?

Otomatik vites kutuları çalışma prensibi açısından temelde iki çeşittir. Bunlardan birincisi Otomatik Manuel Şanzıman olarak adlandırılan ve manuel vitesin dişlilerine sahip sistemdir. İkincisi ise Hidrolik Otomatik Vites Kutusu olarak adlandırılan sistemdir.

Araçlarda kullanılan ideal vites sayısı nedir?

Ağır ticari taşıtlarda 10-24 yolcu otobüslerinde 6 – 12 gibi yüksek sayıda vitesler kullanılabilirken, binek otomobillerde genel olarak 4 ve 5 vitesli şanzıman kullanımı tercih edilmiştir.

Vites sayısı neye göre değişir?

Bir hız değiştiricisi olan vites kutusu (şanzıman) motorda üretilen devir sayısını ve torku (çekiş gücünü); sürücünün seçtiği vitese göre değiştirir. Tork ve hız değişimi, vites kutusundaki dişli sistemleriyle oluşturulan dişli oranları (vites kademeleri) sayesinde gerçekleştirilir.

Vites kutusunun diğer adı nedir?

Şanzıman veya vites kutusu, baskı balata (kavrama) yolu ile motordan aldığı hareketi istenilen tork değerinde şaft veya diferansiyele ileten aktarma organıdır. Şanzıman sözcüğü Fransızca kökenli olup aslı boite de changement de vitesse'tir (okunuşu: buat dö şanjman dö vites).

Vites kutularının görevleri nelerdir?

Vites kutusu, aracın motorla tahrik tekerlekleri arasındaki tahrik hattının (güç aktarımı) bir parçasıdır. Vites kutusunun görevi, hız ve güç gereksinimlerine bağlı olarak dişli oranını değiştirmektir. İki farklı şanzıman tipi vardır, düz ve otomatik.